Det är ATG som fortsätter att positionera sig som solklar etta när det kommer till spelbolagen på den svenska marknaden, efter en liten dipp i oktober så lyfte ATG återigen i slutet på året och stängde 2024 med att ha 30.9% av den totala spelmarknaden. Svenska Spel har återhämtat sig rejält efter en riktigt tung sommar där EM inte alls blev som Svenska Spel tänkt sig. Nya bolag på den svenska spelmarknaden fortsätter även ta procentandelar av dem mer etablerade varumärkena.
När vi summer den svenska spelmarknaden 2024 så kan vi se att ATG fortsätter att vara den dominerande spelaren, där det intressanta är att det främst på Casino och Live casino delen som ATG har vuxit mest under året. Som mest hade ATG 34.6% av den svenska marknaden under 2024 vilket var i Maj, sedan tappade man lite mot sina konkurrenter men höll dem fortfarande på behagligt avstånd, lägsta noteringen hade ATG under oktober månad då man landade på 27% av marknaden, sedan återhämtade sig ATG mot slutet av året och avslutade 2024 med att landa på 30.9%.
Det är mer än vad de båda bakomvarande konkurrenterna Svenska Spel och Leo Vegas Group har i marknadsandel tillsammans. Leo Vegas seglade under 2024 upp som två på listan, mycket tack vare sin strategi med att nylansera alla sina varumärken på helt ny licenser, detta gjorde att alla deras existerande kunder återigen kunde ta del av en välkomstbonus. Ett drag som skulle visa sig vara lyckosamt för Leo Vegas Group som med sina varumärken Leo Vegas, Expekt och GoGo Casino växte rejält. Som mest hade Leo Vegas Group 14.1% av marknadsandelarna vilket var i April 2024, sedan tappade man något men slutade ändå 2024 med att ha 13.3% av marknaden. Leo Vegas lanserade även ett fjärde varumärke i slutet av 2024, BetMGM och det återstår att se om detta kan göra att Leo Vegas Group lyckas växa ytterligare och ta igen lite på gapet upp till ATG.
Den tidigare tvåan Svenska Spel tappade en hel del under 2024 och speciellt under sommaren 2024 hade Svenska Spel stora bekymmer, då var man inte ens tredje störst på den svenska marknaden utan var då även omkörd av ComeOn Group. Som lägst hade Svenska Spel 8.7% under 2024 vilket var i Juli, men sedan fick Svenska Spel ordning på grejerna igen och återhämtade sig starkt andra halvan av 2024 i Novermber återtog man andra platsen som den näst största operatören på den svenska spelmarknaden och i December slutade Svenska Spel på samma andelsprocent som Leo Vegas Group 13.3%.
ComeOn Group med varumärkena ComeOn, Snabbare, Hajper, Lyllo och Casinostugan är den fjärde största operatören på den svenska spelmarknaden, till skillnad mot de övriga på topplistan så har ComeOn legat relativt stabilt och rakt vad gäller procentandelar under året där man legat mellan 9.5 och 11.5, man inledde 2024 med att ha 9.7% av den totala marknaden och man stängde 2024 med att ha 10.9%.
Kampen om att vara femte största operatören på den svenska spelmarknaden har under 2024 varit en duell mellan Kindred Group med Unibet, Maria Casino, Bingo, Otto Casino och Storspelare i sin portfölj och Glitnor Group som har varumärkena Flax, Happy och Lucky Casino. I början av 2024 så var gapet mellan dessa två operatörer stort Kindred hade en relativt säker position som femte största operatör med 7.4%, jämfört med Glitnor som då hade 4.9%. Men ju längre in vi kom i 2024 ju mindre blev avståndet mellan de två och när vi summerar 2024 så landade Kindred i december på 6.7% och Glitnor på 5.7%. Är 2025 året då Glitnor kommer att gå om Kindred och positionera sig som femte största operatör eller kommer Kindred kunna hålla undan?
Utanför topp fem listan så kan vi se att operatörer som Betsson och Bet365 fortsatt har problem att ta marknadsandelar på den svenska marknaden och fortsätter att tappa till sina konkurrenter. Betsson landade på 1.3% av den svenska spelmarknaden i december 2024, Bet365 hade ett något bättre december och avslutade 2024 med att ha 2.3% av den svenska spelmarknaden.
Den största skillnaden på 2024 jämfört med 2023 är att flera nya operatörer har kommit in och tagit för sig rejält på den svenska spelmarknaden, Spelklubben Pop och Klirr är några exempel på detta. Flera operatörer har även tagit efter Leo Vegas Group och deras koncept med att nylansera sina varumärken på helt nya licenser för att kunna ge spelarna en ny välkomstbonus. Detta verkar vara en trend som kommer att fortsatt hålla sig.
Flera av dem etablerade operatörerna har även valt att släppa helt nya spelsajter i sina portföljer där Flax, Golden Bull, Kungaslottet och BetMGM är några exempel på detta. 2025 ser även de ut att bli ett intressant år för spelarna på den svenska spelmarknaden med flera nya varumärken på ingång och även helt ny operatörer som har Sverige som tilltänkt ny destination för att lansera sina varumärken.
De åtta största bolagen på den svenska spelmarknaden i december 2024 hade totalt en marknadsandel på 87.5%, vilket kan jämföras med i janauri 2024 då deras totala marknadsandel låg på 88.6% av den licenserade spelmarknaden i Sverige.
Topplistan marknadsandelar på den svenska spelmarknaden i December 2024
ATG: 30.9%
Svenska Spel: 13.3%
Leo Vegas Group: 13.3%
ComeOn: 10.9%
Kindred: 6.7%
Glitnor: 5.7%
PAF Group: 3.5%
Videoslots Group: 3.2%
Övriga: 12.5%